Verkkokaupan maksutavat – asiakkaiden suosikit ja miten se kannattaa valita

Zone Blogi
Jaa:

Verkkokaupan maksutavat ovat tulleet verkkokaupan yleistymisen myötä monipuolisemmiksi sekä verkkokaupan asiakkaille että verkkokauppiaille. Enää kauppiaan ei tarvitse tehdä sopimuksia yksittäisten pankkien kanssa ja koodata maksupainikkeita sivustolle vaan kaikki hoituu yhden sopimuksen kanssa. Asiakkaalle taas on tarjolla kaikki mahdolliset maksutavat. Lue lisää mitkä maksutavat ovat asiakkaiden suosiossa ja miten saat maksupainikkeet verkkokauppaasi.

Monipuoliset verkkokaupan maksutavat

Verkkokaupan maksutapavalikoima vaikuttaa kaupan myyntiin. Sen takia on tärkeää että valitset oikean maksuvälityskumppanin verkkokaupalle. Useista tutkimuksista löytyy tietoa siitä mitä maksutapoja suomalaiset suosivat ja mitkä tekijät saavat asiakkaan keskeyttämään ostoprosessin.

Mitä maksutapoja suomalaiset suosivat?

Suomalaisten eniten suosimat maksutavat ovat verkkopankki ja luottokortti. Tieto löytyy Kantarin kyselytutkimukseen ja Paytrailin dataan perustuvasta Verkkokauppa Suomessa 2022 -raportista. Tutkimuksessa asiakkaat kertoivat käyttäneensä verkko-ostoksensa maksamiseen:

  • verkkopankki 60 %
  • luotto- ja maksukortti 47 %
  • lasku 24 %
  • PayPal 21 %

Toisaalta Svean vuoden 2022 kyselyyn perustavassa verkkokauppatutkimuksessa saatiin selville että maksutapojen käyttö eroaa sekä sukupuolittain että ikäryhmittäin.

Nuoret asiakkaat käyttävät erityisesti mobiilimaksua, sillä alle 25-vuotiaista 57% sukupuolesta riippumatta haluaa maksaa mobiilimaksulla (Siirto, MobilePay, Pivo tai Apple Pay). Kun taas yli 65 vuotiaista vain 9% prosenttia haluaa käyttää mobiilimaksumahdollisuutta.

Sukupuolierot näkyvät siinä että naiset käyttivät miehiä enemmän erämaksua, laskua ja mobiilimaksua, kun taas miehet maksoivat Paypalilla naisia enemmän. Eli maksutapojen valintaa kannattaa miettiä myös verkkokaupan kohderyhmän perusteella.

Lähde: Svea verkkokauppatutkimus 2022

Verkkokaupan laaja maksutapavalikoima auttaa

Suomalaisten verkko-ostajien mielestä maksutapavaihtoehtoja tulee olla mahdollisimman paljon. Sillä joka toisen Svean tutkimukseen osallistuneista sanoi suosivansa kaikkia tutkimuksen sisältämiä maksutapoja.

Perinteinen lasku on edelleen säilyttänyt suosionsa, sillä 75% vastaajista haluaisi sen aina olevan yksi vaihtoehdoista. Puolet ostajista toivoi myös joustavaa erämaksumahdollisuutta.

Miettiessäsi verkkokauppan maksutapoja, niin ota huomioon myös eri maksuvaihtoehdoista syntyvät kulut.

Miksi maksutavat ovat tärkeä osa verkkokauppaa?

Verkkokauppa on vakiinnuttanut asemansa Suomessa. Postin vuoden 2020 verkkokauppatutkimuksen mukaan, 60% Suomalaisista tekee verkko-ostoksia kuukausittain.

Verkko-ostamisen etuna on perinteiseen kivijalka-shoppailuun verrattuna nopeus, helppous ja monipuolisuus. Vaivattomuutta suosivassa trendissä on menestynyt nopeaan ostamiseen keskittynyt Mobilepay, joka onkin yksi nopeimmista tavoista viedä ostos loppuun asti. Nopeus kasvattaa sivuston myyntiä ja maksuprosessin keskeyttämiset vähenee.

Maksutapojen kohderyhmä-perusteinen optimointi on eräs verkkokaupan konversio-optimoinnin muoto. Eli panosta verkkokaupan suunnittelussa, webhotellin nopeudessa ja helppokäyttöisyydessä jatkuvaan mobiilikäyttäjämäärän kasvamiseen.

Mihin maksupalvelun tarjoajan valinta vaikuttaa?

Käytettävä maksupalveluntarjoaja vaikuttaa asiakkaan mielikuvaan verkkokaupasta ja sen luotettavuudesta. Esimerkiksi Suomessa suositut Klarna Checkout ja PayTrail tuntuvat asiakkaasta luotettavilta. Kun asiakas uskoo verkko-ostamisen olevan turvallista, niin ostopäätös muuttuu helpommin tilaukseksi eli konversioksi.

Kuluttaja on yleensä tottunut maksamaan hänelle sopivalla maksutavalla. Jos verkkokaupassa on tarjolla monta eri vaihtoehtoa, niin asiakas voi todennäköisemmin löytää suosimansa maksutavan ja myynti toteutuu.

Mitä tulee huomioida valittaessa maksutapoja verkkokauppaan?

Maksutapojen valinnassa tulee miettiä sekä verkkokaupan kohderyhmää että itse verkkokauppaa. Mihin maksutapoihin kaupan kohderyhmä on tottunut? Ja mitä näiden maksutapojen hankkiminen verkkokaupan teknisiltä ja taloudellisilta resursseilta vaatii.

Miettitävää verkkokaupan näkokulmasta

  • HINNOITTELU: Mitä ovat kaikki palveLun käytöstä syntyvät kulut kuten komissio ja/tai kuukausimaksu
  • INTEGROINTI: Miten integrointi verkkokauppa-alustaan onnistuu (Woocommerce, Magento tai Prestashop)
  • ARVOSTELUT: Millaisia kokemuksia toisilla verkkokauppiailla on esim. palvelutarjoajan maksuliikenteen sujuvuudesta?

Mietitävää asikkaan näikokulmasta

  • Onko tarjolla asiakkaan suosimat maksutavat verkkokauppaan?
  • Onnistuuko ostoskorin sujuva mobiilikäyttö?
  • Tarjoaako palveluntarjoaja helppokäyttöisyyttä – vanhan asiakkaan automaattinen tietojen syöttö?
  • Onko maksuvälityspalvelulla luotettava maine Suomessa?

Syitä maksuprosessin keskeytymiseen

Paytrailin tutkimuksen mukaan ostoprosessi keskeytyy seuraavien syiden takia:

  • 21% mielestä toimituskustannukset olivat liian korkeita
  • 13% havaitsi teknisiä ongelmia verkkokaupassa
  • 12% ei saanut maksua menemään läpi
  • 8% ei löytänyt haluamaansa maksutapaa
  • 5% mielestä verkkokauppa ei tuntunut luotettavalta

Verkkokauppojen asiakkaat odottavat nopeaa asiointia ja ärsyyntyvät jos ostoprosessissa on heidän mielestään ylimääräisiä askeleita. Joten tee maksutapahtuma mahdollisimman lyhyeksi ja jouhevaksi ilman turhia väliaskeleita. Näin ehkäiset konversio-optimoinnissakin tuttua hylätyn ostoskorin ongelmaa.

Verkkokaupan maksutavat vertailussa

Kuukausimaksuttomat ratkaisut

Aloittavan verkkokaupan on helpointa aloittaa kuukausimaksuttomalla palvelulla. Palveluntarjoaja ei veloita lainkaan kuukausimaksua, vaan maksat ainoastaan hieman korkeamman transaktiomaksun toteutuneesta kaupasta. Tämä sopii hyvin myös kausimyyntiä harjoittavalle verkkokaupalle.

Myöhemmin kun myynti alkaa vakiintua tai kasvaa, niin samalla palveluntarjoajalla voi vaihtaa kuukausimaksulliseen versioon.

Kuukausimaksulliset vaihtoehdot

Kuukausimaksulliset vaihtoehdot ovat usein kustannustehokkaampia pitkällä aikavälillä. Kuukausimaksullinen sopimus on hyvä solmia silloin kun tietää jo kuinka paljon liikevaihtoa syntyy. Sen perusteella voi laskea mikä kuukausimaksu + komissio – paketti on kaupalle edullisin vaihtoehto.

Tutki tarkkaan ennen päätöksentekoa molempien vaihtoehtojen kulut, oletetulla kuukausimyynnillä ja transaktiomäärällä.

Maksuvälittäjät verkkokaupalle

KLARNA CHECKOUT

Klarna on tunnettu kansainvälinen maksuvälityspalvelu. Klarna on kehittänyt Woocommerce verkkokauppaa varten Klarna Checkoutin. Se sisältää verkkokauppiaalle erittäin käteviä ja edistyneitä ominaisuuksia.

Klarna Checkoutin sisältämä ostoskori-ratkaisu nopeuttaa tilauksen läpimenoa ja on saanut asiakkailta kiitoksia. Klarna Checkout tunnistaa automaattisesti palavan asiakkaan ja esitäyttää tilauksen, maksutavan ja toimituksen tiedot aikaisemmin toteutuneen oston perusteella.

Klarna Checkout tarjoaa käytännössä kaikki verkkokaupan maksutavat kuten mobiilimaksut, verkkopankkimaksut, pankki- ja luottokorttimaksut sekä monia asiakkaita kiinnostavat lasku- ja osamaksutavat.

Klarnalla on yksinkertainen hinnoittelu. Se tarjoaa vain kuukausimaksuttoman hinnoittelumallin joka sisältää kiinteän osuuden ja prosenttiosuuden esimerkiksi provisio 2.59% + 0,35€ per maksutapahtuma

Klarnalta löytyy valmiiit Woocommerce, Magento ja Prestashop maksumoduulit.

Klarna Checkout

BLUECOMMERCE (ent. Point)

BlueCommerce ei ole Suomessa vielä brändinä tuttu, mutta verkkomaksupalvelun takaa löytyy kansainvälinen Verifone, jonka aikaisempi palvelu käytti nimeä Point.

BlueCommercen maksuvalikoima sisältää useimmat maksutavat, kuten verkkopankkipainikkeet, mobiilimaksut, kortti- ja luottokorttimaksut, laskut ja osamaksut.

Bluecommerce tarjoaa vain kuukausimaksullisia paketteja.

BlueCommercelta löytyy valmiiit Woocommerce, Magento ja Prestashop maksumoduulit.

Bluecommerce.fi

PAYTRAIL (ent. Suomen Verkkomaksut)

Paytrail Suomessa erittäin tunnettu maksunvälityspalvelu. Paytrail on käynyt läpi yritysjärjestelyjä, ja on nykyään osa Nets-perhettä. Sen lisäksi Paytrail yhdistyi Checkout Finlandin kanssa.

Paytrail tarjoaa kaikki nykyaikaiset verkkokaupan maksutavat kuten, mobiilimaksaminen, verkkopankkimaksut, kortti- ja luottokorttimaksut sekä laskumahdollisuuden ja osamaksun.

Palvelua tarjotaan verkkokaupoille kuukausimaksu + komissio yhdistelmällä.

Paytrailillä ei itse tarjoa omia maksumoduleita, mutta laadukkaita integraatioita on saatavilla kolmansilta osapuolilta Woocommerceen, Magentoon ja Prestashopiin.

Paytrail.com

VISMA PAY (ent. Bambora Payform)

Kotimainen Visma Payn tarjoama verkkomaksupalvelu sopii pienille kuin suuremmillekin verkkokaupoille. Visma Pay tarjoaa myös liitännät suoraan yritysten taloushallinnon järjestelmiin.

Visma Pay tarjoaa kaikki verkkokaupan maksutavat: mobiilimaksut, verkkopankkimaksut, kortti- ja luottokorttimaksut, osamaksun sekä laskun.

Visma tarjoaa kaksi hinnoittelumallia: voit valita kuukausimaksuttoman tai kuukausimaksullisen version.

Vismalta löytyy valmiiit Woocommerce, Magento ja Prestashop maksumoduulit.

Visma Pay

PAYPAL

PayPal on turvallisen nettimaksamisen edelläkävijäyritys. Se on kansainvälisesti tunnettu ja suosittu maksunvälityspalvelu, ja sillä on aktiivisia käyttäjiä 300 miljoonaa yli 200:ssa maassa. Se on yksi luotettavimmista brändeistä maailmalla. Jos verkkokauppasi tekee kansainvälisestä myyntiä, niin silloin PayPal on tärkeä maksutapa.

PayPalilla voi maksaa joko suoraan suomalaiselta pankkitililtä tai vaihtoehtoisesti luotto- ja pankkikortilta. Näin korttien tiedot eivät välity lainkaan verkkokauppaan, vaan PayPal hoitaa rahaliikenteen omia suojattuja kanaviaan. Monet suosivat PayPalia varsinkin silloin jos vähänkään epäilevät verkkokauppaa, mutta haluavat silti ostaa. PayPal kasvattaa vähitellen suosiotaan myös Suomessa, joten sen tarjoaminen saattaa Suomessakin kannattaa.

PayPalissa on myös kätevä toistuvan laskutuksen ominaisuus. Jos tuotteesi tai palvelusi myydään toistuvalla laskutuksella, niin PayPal on hyvä vaihtoehto.

PayPalin aloituskynnys on matala, sillä se ei sisällä kiinteää kuukausimaksua.

PayPalin kansainvälisen suosion takia sille on tehty kymmeniä lisäosia. PayPalin perusversio on sisäänrakennettuna Woocommercessa. Yksi arvostetuimmista edistyneemmistä lisäosista on PayPal for WooCommerce -lisäosa. Se on myös käännetty suomeksi kokonaan.

Paypal.com

STRIPE

Stripe on maksunvälittäjä, joka hoitaa maksuliikenteen verkkokaupan ja asiakkaan välillä. Stripen kautta maksut onnistuvat kaikilla maksutavoilla, mutta yleisimmin se on tunnettu luotto- ja pankkikorttimaksuista.

Stripe on helppo lisätä moniin verkkokauppa-alustoihin ilmaisen lisäosan avulla.

Se on saatavilla esimerkiksi WooCommerceen, PrestaShopiin ja Magentoon.

Stripen oma Woocommerce-lisäosa on saanut kritiikkiä, ja esimerkiksi Payment Plugins for Stripe WooCommerce on osoittautunut toimivammaksi.

Stripe

Yhteenveto

Verkkokauppiaan kannattaa tarjota mahdollisimman monipuolisesti erilaisia maksutapoja. Ota huomioon viime vuosina vahvasti kasvanut mobiilimaksaminen. Tutustu eri maksuvälityspalveluiden ostotapahtuman sujuvuuteen ja valitse asiakkaalle vaivattomin maksutapa. Yleisimmät verkkokaupan maksujärjestelmät ovat: verkkopankkimaksut, korttimaksut, mobiilimaksut, osamaksut, laskut ja PayPalin tyyliset itsenäiset maksupalvelut.

Usein kysyttyä

Mikä on maksuvälituspalvelu?

Maksunvälityspalvelu on palvelu jossa tarjotaan verkkokauppiaalle mahdollisuutta useamman maksutavan käytöstä yhdellä sopimuksella, joka mahdollistaa verkkokauppiaalle sekä ajan että rahan säästöä.

Millä luottokorteilla maksuvälityspalvelussa voi maksaa?

Verkkokaupassa voi Suomessa useimmiten ottaa maksuja vastaan seuraavilla luotto- tai maksukorteilla: Visa, Visa Debit, Visa Electron, Debit MasterCard, American Express, Diners Club.


Muut artikkelit verkkokaupan perustamisesta

Olemme kirjoittaneet 10 artikkelin oppaan verkkokaupan perustamisesta ja markkinoinnista. Alla olevista artikkeleista löydät lisää hyödyllistä tietoa Woocommerce-verkkokaupan pyörittämisestä ja jatkokehittämisestä.

    • Mietitkö millaisen WordPress-teeman valitset verkkokauppaan tai uuteen kotisivuusi? Lue artikkelimme miten valita WordPress-teema verkkokauppaan tai verkkosivustolle

    • Millaisia maksutapoja olisi hyvä olla verkkokaupassa? Tästä artikkelista löydät vinkkejä verkkokaupan maksutapojen valintaan.

    • Mietitkö mikä verkkokauppa-alusta olisi sopiva yrityksesi tarpeisiin, budjettiin ja taitotasoon? Tutustu nopeasti perustettavaan Woocommerce verkkokauppa-alustaan

  •  

Suositut postaukset

Kiinalainen vesikidutus ajaa WordPress-sivustoja hulluksi

Ardi Jürgens
Moni on varmasti kuullut kiinalaisesta vesikidutuksesta eli toimenpiteestä, jossa kahlitun uhrin päälakeen tiputetaan hitaasti jääkylmää vettä,...

Näin tekoäly voi auttaa sinua luomaan kotisivun

Zone Blogi
Verkkosivuston rakentaminen voi olla melkoinen urakka. Ensin pitää suunnitella rakenne, tuottaa sisältöä ja varmistaa, että sivusto on käyttäjälle...

Automaattisesti otettavat tilannekuvat ja pidempi varmuuskopioiden säilytysaika

Ingmar Aasoja
Meillä on ilo ilmoittaa, että Zonen Pro-verkkoisännöintipalvelun käyttäjille on nyt saatavilla automaattiset jokaöiset Zone+-tilannekuvat, ja varmuuskopioiden...

Mihin verkkosivuston tilastoihin kannattaa kiinnittää eniten huomiota?

Zone Blogi
Kirjoitimme äskettäin blogissamme siitä, mitä web-analytiikka on ja mitä työkaluja on saatavilla näiden tietojen mittaamiseen. Koska kerättäviä...