Älä myöhästy BIMI-junasta: hyppää kyytiin

Zone Blogi
Jaa:

Viime vuonna kirjoitimme blogissamme uuden sähköpostiteknologian, BIMI-standardin, kasvavasta suosiosta ja siitä, miten se tuottaa markkinoijille yhä enemmän ainutlaatuista ja turvallista arvoa. Tällä välin alalla on tapahtunut paljon edistystä, ja tässä viestissä keskitymmekin tärkeimpiin niistä.

Ensin muistutamme tärkeimmästä asiasta: BIMI-standardia (Brand Indicator for Message Identification) käyttävältä verkkotunnukselta saapuneen viestin vastaanottaja tunnistaa helposti sen edessä olevasta varmennetusta logosta. On hyvä tietää, että BIMI-logo näkyy Zone Webmailissa vain silloin, kun sillä on Verified Mark Certificate eli VMC-sertifikaatti, josta kerromme jäljempänä.

Tarkkaavaiset käyttäjät ovat ehkä huomanneet, että Zone Webmail on näyttänyt BIMI-logoja lokakuusta 2022, ja nyt myös verkkojätti Google on tehnyt samaa sähköpostialustallaan. Tämä tarkoittaa, että Google Worksuiten, Gmailin ja G Suiten vanhoille käyttäjille näytetään BIMI:llä varmennettujen sähköpostiviestien edessä lisätietoja, mutta tämäkin edellyttää VMC-sertifikaattia.

Erityisesti on syytä huomata, että Gmail näyttää nyt lähettäjän logon vieressä sinisen varmennusmerkin, joka osoittaa, että verkkotunnus käyttää BIMI:ä. Jos näet viestin Lähettäjä-rivillä tämän merkin, voit olla varma, että logo ja lähettäjän tausta on validoitu ja sertifioitu. On hyvä tietää, että Gmail näyttää logoja muidenkin sähköpostien yhteydessä, esimerkiksi käytettäessä Googlen profiilikuvaa tai ilman VMC:tä validoitua BIMI-logoa.

Tämä kaikki on erittäin myönteinen uutinen erityisesti niille, jotka ovat tehneet kovasti töitä BIMI-standardin käyttöönoton eteen.

Kun tarkastellaan Zonen palvelimille tulevia sähköposteja, on ilahduttavaa huomata, että BIMI:n ja VMC:n käyttäjien määrä on viime aikoina vähitellen kasvanut – lähinnä suurten yritysten keskuudessa. On selvää, että BIMI on tällä hetkellä pikemminkin premium-tuote, joka vaatii enemmän ponnistelua kuin esimerkiksi pelkkä varmenteella varustetun verkkosivuston luominen.

Tähän ovat ryhtyneet energia.ee, ikea.ee, wise.com, enefit.ee ja monet muut palveluntarjoajat. Tämän ansiosta heidän sähköpostinsa on nyt mahdollista tunnistaa helpommin Gmailin kautta. Muuten, Zone.ee on käyttänyt BIMI:ä ja VMC-sertifikaattia jo helmikuusta 2022!

Samaan aikaan olemme kuitenkin havainneet myös suuntauksen, jossa monet yrittäjät eivät ole ottaneet BIMI:ä käyttöön – he ovat suorittaneet tarvittavat toimenpiteet logon käyttöönottamiseksi, mutta eivät ole tilanneet VMC-sertifikaattia. Tämä on kuitenkin BIMI:n käyttöönoton tärkein osa, sillä juuri VMC näyttää Webmailissa autenttisen logon tai Gmailissa sinisen varmennusmerkin, joka vahvistaa: ”Kyllä, tämä viesti on tullut todellakin siltä, jolta se sanoo tulleensa.”

P.S.! BIMI:n verkkosivuilla voit tarkistaa seuraavan työkalun avulla, onko verkkotunnuksella BIMI-varmenne ja onko se varmennettu myös VMC-varmenteella: BIMI Inspector – BIMI Group.

Suositut postaukset

Kiinalainen vesikidutus ajaa WordPress-sivustoja hulluksi

Ardi Jürgens
Moni on varmasti kuullut kiinalaisesta vesikidutuksesta eli toimenpiteestä, jossa kahlitun uhrin päälakeen tiputetaan hitaasti jääkylmää vettä,...

Näin tekoäly voi auttaa sinua luomaan kotisivun

Zone Blogi
Verkkosivuston rakentaminen voi olla melkoinen urakka. Ensin pitää suunnitella rakenne, tuottaa sisältöä ja varmistaa, että sivusto on käyttäjälle...

Automaattisesti otettavat tilannekuvat ja pidempi varmuuskopioiden säilytysaika

Ingmar Aasoja
Meillä on ilo ilmoittaa, että Zonen Pro-verkkoisännöintipalvelun käyttäjille on nyt saatavilla automaattiset jokaöiset Zone+-tilannekuvat, ja varmuuskopioiden...

Mihin verkkosivuston tilastoihin kannattaa kiinnittää eniten huomiota?

Zone Blogi
Kirjoitimme äskettäin blogissamme siitä, mitä web-analytiikka on ja mitä työkaluja on saatavilla näiden tietojen mittaamiseen. Koska kerättäviä...