CloudFest – merkittävä pilvipalveluiden ja internetissä läsnäolevien toimialojen tapahtuma – järjestettiin jälleen kerran viime viikolla Saksan Rustissa. Zonelle tämä oli tilaisuus luoda yhteyksiä nykyisiin yhteistyökumppaneihin, myyjiin ja ystäviin sekä luoda uusia suhteita.
Tämän vuoden tapahtuman teema oli ”Resilient Cloud”, johon sisältyi monia alateemoja, kuten tulevaisuuteen varautuminen, internetin turvallisuus ja kestävyys sekä pilvipalveluihin liittyvät liiketoimintamallit.
Yksi tarina hiipi kaikkialla vallitsevan yleisen keskustelun mukaisesti jatkuvasti tulevaisuuteen liittyviin esityksiin ja keskusteluihin messualueella ja sen ympäristössä: kuinka suuret kielimallipohjaiset tekoälyjärjestelmät (LLM) vaikuttavat alaan, erityisesti kaikkialla läsnä olevaan OpenAI ChatGPT -alustaan?
OpenAI on varmasti lähes yksin luonut kaikkien aikojen näyttävimmän ”tekoälykevään”. Se tuo mukanaan paljon innovaatioita, joissa hyödynnetään mallin poikkeuksellisia luonnollisen kielen käsittelyominaisuuksia.
Näytteilleasettajat olivat jo esitelleet joitakin näistä innovaatioista.
Useimmat alkuperäiset käyttötapaukset keskittyivät sisällöntuottamiseen:
- tekstit blogikirjoituksiin, sosiaaliseen mediaan ja muuhun verkkosisältöön
- uutiskirjeiden ja muun sähköpostiviestinnän tekstit;
- tuotekuvaukset ja muut sähköisen kaupankäynnin tekstit;
- hakukoneoptimointi jne.
En odota erityisen innokkaasti tekoälyn tuottamaa epätoivottua markkinointimateriaalia, jolla ihmisiä pian pommitetaan. Mutta hei – tekoälyyn perustuvasta roskapostin suodatuksesta tulee pomminvarma hitti!
Euroopan unioni valmistelee parhaillaan tekoälylakia. Sillä luodaan toivottavasti vankka kehys yhteisöille, jotka pyrkivät hyödyntää tekoälykevättä. Seuraavista CloudFesteistä saattaa tulla tältä osin mielenkiintoisia.
Kuten aina, myös tietoturva – aihe, joka on lähellä sydäntäni – oli kaikkien huulilla. Monet näytteilleasettajat esittelivät luottamuksellisuus-, saatavuus- ja eheysriskien hallintaratkaisuja.
Minun on myönnettävä, etten ole samaa mieltä kaikista esitetyistä näkökannoista. Hostausalan pitäisi omaksua kypsempi ja käyttäjäystävällisempi asenne kyberturvallisuutta kohtaan. Tietoturvaa ei voi myydä WordPressin tai ohjauspaneelin lisäosana.
Joidenkin palveluntarjoajien pitäisi myös katsoa pitkään ja hartaasti peiliin, ennen kuin asiakkaidensa mollaamista tietoturvaongelmien vuoksi. Meidän pitäisi pyrkiä tarjoamaan oletusarvoisesti kohtuullisen turvallista palvelua sen sijaan että toimimme omahyväisesti, kun ihmiset tekevät sitä, mitä ihmiset parhaiten osaavat – tekevät inhimillisiä virheitä.
Niin, ja sähköposti ei ole vieläkään menneen talven lumia. Näytteilleasettajat, jotka tarjosivat sähköpostin ekosysteemiratkaisuja, olivat vahvasti läsnä ja kunnianhimoisempia kuin koskaan. Tämä on meille erinomainen uutinen, sillä laadukkaiden sähköpostitoimintojen tarjoaminen osana hosting-palveluitamme on meidän juttumme.
Kiitokset ja terveiset kaikille, jotka tapasimme CloudFest 2023:ssa. Nähdään taas ensi vuonna!