Menestyksekkään sähköpostimarkkinoinnin perusteet eli johdatus A/B-testaukseen
Oletko koskaan kuullut sellaisista käsitteistä kuin A/B-testaus, split–testaus tai monimuuttujainen testaus? Nämä sanat voivat muistuttaa monimutkaisia tieteellisiä termejä ja tuntua aluksi monista yrittäjistä ja markkinoijista pelottavilta. Siksi haluamme näyttää tässä artikkelissa, että A/B-testaus ei olekaan kovin vaikeaa. Katsotaanpa tarkemmin, miksi tällainen sähköpostiviestien testaus on hyödyllistä ja miksi voit sisällyttää sen sähköpostimarkkinointiisi.
Mitä A/B-testaus on ja miten se voi liittyä sähköpostiisi?
Yksinkertaisesti sanottuna A/B-testaus on eri muuttujien testaamista saman sähköpostikampanjan sisällä. Sähköpostiosien testaus on nykyään hyvin suosittu ja suositeltu käytäntö, jota hyödynnetään muissakin digitaalisissa medioissa.
Miltä tämä näyttää sähköpostimarkkinoinnissa? Oletetaan, että olet luomassa postitusmallia etkä osaa päättää, haluatko kirkkaan oranssin vai vaaleansinisen CTA-painikkeen, sillä mielestäsi molemmat näyttävät hyvältä, houkuttelevat klikkaamaan ja sopivat sähköpostin muuhun ulkoasuun. Tässä kohtaa A/B-testaus tuleekin kuvaan, sillä sen avulla voit kokeilla molempia CTA:n värivaihtoehtoja samalla sähköpostiviestillä.
Testaamalla näitä kahta väriä satunnaisesti luodut testiryhmät postituslistaltasi saavat eri versiot tästä sähköpostista. Toisin sanoen osa vastaanottajista saa sähköpostia, jossa on oranssi CTA-painike, ja osa sinisen CTA-painikkeen sisältävän. Tulosten perusteella voit arvioida, mistä painikkeesta ihmiset pitävät enemmän.
A/B-testi voidaan tehdä myös manuaalisesti, mutta se on melko aikaa vievä prosessi. Siksi tarvitset työkalun, joka auttaa sinua tekemään kaiken tämän. Esimerkiksi Smaily-alusta tarjoaa asiakkailleen mahdollisuuden automatisoituun A/B-testaukseen.
Muista, että voit testata monia asioita – esimerkiksi aiherivejä, lähettäjän nimiä ja viestin tekstiä, kuvia ja paljon muuta.
Testaa sähköpostielementtejäsi saadaksesi vahvemman yhteyden asiakkaisiisi
Menestyäksesi ja myydäksesi tuotteita ja palveluita sinun on luotava lämmin suhde yleisöösi. Jos haluat luoda yhteyden asiakkaisiin, voit selvittää, mistä lähestymistavasta he pitävät eniten.
Mistä aloittaa? Ensin on laadittava suunnitelma. Mieti, mitä eri sähköpostielementtejä haluat kokeilla ja miksi. Mitä haluat saavuttaa viestilläsi tai sähköpostikampanjallasi? Voit esimerkiksi yrittää määrätä mahdolliset muuttujat, jotka voisivat parantaa huonohkoa sähköpostin avausprosenttia. Hyvä tapa aloittaa on esimerkiksi aiherivien testaus, koska niiden toimivuudesta riippuu suurelta osin se, avataanko sähköpostiviestejäsi lainkaan.
Valittuasi testattavat elementit on hyvä analysoida valintojasi kattavamman suunnitelman laatimiseksi.
Otetaanpa esimerkiksi aiherivien testaus, jossa on monia vaihtoehtoja eri versioille, esimerkiksi:
- pitkähköt vs. lyhyehköt aiherivit
- kysymys vs. väite aiherivillä
- muodollinen tai vakava vs. epävirallinen tai leikkisä aiherivin sävy
- FOMO-tunteen herättävä aiherivi vs. rauhallisen sävyinen aiherivi
- myytävien tuotteiden etujen korostaminen vs. alennuksen mainitseminen aiherivillä
- hymiön lisääminen aiheriville vs. sen lisäämättä jättäminen.
- Eri lausekkeilla kokeileminen jne.
Kaikki nämä aiherivin erityispiirteet voivat vaikuttaa sähköpostisi avausprosenttiin eri tavalla. Voit suorittaa samankaltaisia testejä useita kertoja ajan mittaan seurataksesi tilaajiesi mieltymysten suuntauksia ja trendejä. Lisäksi voit segmentoida postituslistasi heidän mieltymystensä mukaan. Postituslistallasi on myös erilaisia ihmisiä, ja saatat huomata, että toiset pitävät enemmän FOMO-tunteen herättävästä aiherivistä, kun taas toiset pitävät enemmän rennommasta sävystä. Saatat myös esimerkiksi huomata, että tietty ikäryhmä reagoi myönteisemmin aiheriveillä käytettyihin hymiöihin kuin jokin muu ryhmä. Jos postituslistallasi on kansainvälinen yleisö, voit käyttää A/B-testausta lokalisoidaksesi omat sähköpostiviestisi.
Huom.! Muista välttää useiden eri elementtien testaamista samassa A/B-testissä – muuten et tiedä tarkalleen, mitä mittaat. Tässä on esimerkki:
Tavoitteenasi on selvittää, mikä on paras sähköpostin aiherivin tyyli. Jos teet testiversiossa A yhden aiherivin ja sähköpostiviestin copyn ja testiversiossa B luot toisenlaisen aiherivin ja copyn, tuloksiisi saattaa vaikuttaa sähköpostiin kirjoitettu teksti eikä niinkään konkreettisen aiherivin tyyli. Koska aiherivit ovat kuitenkin erilaisia, et voi tehdä johtopäätöksiä sähköpostin tekstistäkään. Sen vuoksi tällainen A/B-testi on melko hyödytön, koska et voi ottaa tuloksia huomioon tulevissa sähköpostikampanjoissasi.
Luo sekaannusten välttämiseksi selkeä suunnitelma
On tärkeää, että kun olet selvittänyt testattavat elementit, et menetä käsitystäsi siitä, mitä testaat ja miksi. Selkeä testaussuunnitelma ja tuloslomake ovat olennaisen tärkeitä. Muuten saatat useiden testien jälkeen hämmentyä tuloksista ja unohtaa sen, mitä elementtiä käytit missäkin testissä ja mitä vaikutuksia havaitsit.
Suosittelemme Excel-taulukon tai Word-asiakirjan laatimista, mutta halutessasi voit myös kirjoittaa tiedot paperille. Siihen sinun tulisi tallentaa kaikki A/B-testien tulokset. Kuvaile siellä kaikki tärkeät yksityiskohdat, mukaan lukien:
- testin kuukausi, viikonpäivä ja kellonaika
- testattavat elementit
- sähköpostin/kampanjan tyyppi
- A/B-testin syyt (omat tavoitteesi)
- valittu tilaajakanta (erityiset postituslistan segmentit, esim. eri ikäryhmät, niiden sijainti, sukupuoli, asema asiakkaana jne.)
- A/B-testin tulokset
- muut kommentit, jotka viittaavat mahdolliseen testituloksen vaikutukseen (esim. lomakausi, tärkeät tapahtumat jne. – kaikki nämä ulkoiset tekijät saattavat vaikuttaa myös sähköpostimarkkinointisi mittareihin).
Menestyksen avain: analysointi ja optimointi
Kun olet kerännyt tarpeeksi tietoa, tarkista kaikki A/B-testin tulokset uudelleen. Yritä havaita erilaisia kuvioita ja suuntauksia. Mitä enemmän testitietoja keräät, sitä paremmin ymmärrät tilaajiesi mieltymykset. Kenties huomaat, että tiettyinä kuukausina kampanjoidesi avaamisprosentti saattaa kasvaa huomattavasti, kun painotat aiheriveillä alennuksia – tämä voi sopia esimerkiksi lomakauden sähköpostimarkkinointiin tai osua samaan aikaan kuukauden lopun kanssa.
Jos olet Excel-guru, voit koota nämä tulokset taulukoihin ja luoda käyriä ja kaavioita, joiden avulla voit havainnollistaa vaihtelut.
Jokainen testi voi antaa sinulle ideoita sähköpostikampanjoidesi parantamiseksi. Optimoi sähköpostimallejasi ja sähköpostin sisältö sen mukaisesti.
Teimme A/B-testauksesta helppoa
Smailyn tiimi pitää A/B-testauksesta, joten he ovat tehneet sen kokeilemisesta kaikille asiasta kiinnostuneille helppoa. Kaikki mitä sinun tarvitsee tehdä päästäksesi alkuun on napsauttaa A/B split campaign -painiketta, joka näkyy alla olevassa kuvassa:
Haluatko aloittaa A/B-testauksen, mutta et tiedä, mitä tekisit seuraavaksi? Älä huoli – yksityiskohtaiset ohjeet ovat tässä. Ja jos tarvitset lisää tietoa jostakin asiasta, voit ottaa yhteyttä asiakastukeen, joka auttaa aina mielellään.
Hyvää sähköpostimarkkinointia!