Mihin verkkosivuston tilastoihin kannattaa kiinnittää eniten huomiota?
Kirjoitimme äskettäin blogissamme siitä, mitä web-analytiikka on ja mitä työkaluja on saatavilla näiden tietojen mittaamiseen. Koska kerättäviä tilastoja ja tunnuslukuja on niin paljon, selitämme tarkemmin, mitä jokin mittareista tarkoittaa ja miten ne vaikuttavat kävijämääriin.
Sivuston käyntimäärä
Tässä luvussa otetaan huomioon kaikki selaimien kautta tehdyt verkkosivuston avaamiset. Huomioon otetaan myös uudelleenlataukset: jos sama kävijä päivittää sivun, tämä lasketaan erilliseksi käynniksi.
Jos sivuston käyntimäärä on pieni, harkitse sisällön päivittämistä lisäämällä silmiinpistäviä otsikoita ja houkuttelevaa tekstiä. Myös säännöllinen uuden sisällön lisääminen sivustolle auttaa.
Käynnin kesto
Käynnin kesto on hyvä indikaattori verkkosivujen laadusta. Mitä kiinnostavampi ja houkuttelevampi sisältö on, sitä kauemmin kävijät viipyvät sivuilla. Mitä pidempi käynti on, sitä suurempi todennäköisyys on saada siitä enemmän tuottoa.
On myös tärkeää seurata, millä sivuilla kävijät viettävät eniten aikaa. Verkkokaupan tapauksessa on hyvä, että tuotesivuja katsotaan pidempään. Liian pitkä oleskelu aloitussivulla voi olla merkki siitä, että jatkaminen kiinnostavampaan sisältöön on kävijälle vaikeaa tai hämmentävää.
Uusien käyntien ja paluukäyntien määrä
Tehdään ero kahden mittarin – uusien käyntien ja paluukäyntien – välille. Uutena käyntinä pidetään saapumista verkkosivuille yksilöllisestä osoitteesta, jonka kautta ei ole aiemmin käyty niillä tietyllä ajanjaksolla. Jos sivuille saavutaan uudelleen samasta osoitteesta tietyn ajan kuluessa, kyseessä on jo paluukäynti.
Uusien kävijöiden määrä on hyvä indikaattori sivulle tehtyjen muutosten tehokkuudesta. Jos esimerkiksi käyntimäärä kasvaa sivuston ulkoasun uusinnan jälkeen, se on merkki siitä, että muutos on ollut myönteinen. Jos uusien kävijöiden määrä on kuitenkin laskenut tasaisesti pitkän aikaa, tämä on merkki siitä, että sivua on päivitettävä tai sen sisältöä uudistettava.
Välitön poistumisprosentti eli bounce rate
Bounce rate osoittaa sellaisten kävijöiden määrän, jotka saapuvat verkkosivustolle, mutta siirtyvät eteenpäin katsomatta alasivuja tai tutustumatta tarkemmin sivustoon. Mitä suurempi tämä luku on, sitä todennäköisemmin kävijä ei ole löytänyt sivulta tarpeeksi kiinnostavaa sisältöä tai tietoa.
Tällöin on aina mahdollista, että kyseinen kävijä on päätynyt verkkosivuille vahingossa, mutta se voi myös osoittaa, että sivusto ei ole rakenteeltaan helppokäyttöinen. Usein poistumisen syynä on myös tylsä ulkoasu tai sisältö, joka ei herätä huomiota.
Konversioprosentti eli conversion rate
Konversioprosentti on tapa mitata yrityksen menestystä: se osoittaa, kuinka paljon kävijät hyödyttävät yritystä. Mitä useampi heistä esimerkiksi tekee ostoksen, lataa sisältöä, tilaa uutiskirjeen tai täyttää lomakkeen, sitä parempi konversio on.
Konversioprosentin (conversion rate) hyötyä voi arvioida mittareittain. Tarjouksen tyypistä riippuen alhainen taso voi johtua huonosta sijainnista sivulla tai sekavasta ulkoasusta.
Poistumissivu eli exit page
Voit myös tarkastella erikseen, minkä sivun kautta kävijä lopulta poistuu sivustolta. Tämä auttaa sinua ymmärtämään paremmin, miltä sivuilta siirrytään muualle ja miksi istunto päättyy juuri niiden kautta.