Miten hyötyä verkkosivuiltani kerätyistä tilastoista?
Jotta saisit sivustostasi kaiken mahdollisen hyödyn irti, kannattaa hyödyntää kaikkia taustalla kerättäviä tilastoja, jotka koskevat kävijöitä ja itse sivustoa. Miten tämä voidaan tehdä ja mitä hyötyä siitä on?
Mitä tietoja kerätään?
Kustakin verkkosivustosta voidaan kerätä erityyppisiä tilastoja, jotka auttavat ymmärtämään paremmin kävijöiden käytöskuvioita ja käyttötottumuksia. Voit mitata helposti kävijöiden kokonaismäärää, sivustolla vietettyä aikaa, eri alasivuilla käymisen prosenttiosuutta ja paljon muuta. Se tarjoaa myös tietoja yksityiskohtaisemmista mittareista, kuten välittömästä poistumisprosentista (bounce rate), joka osoittaa, kuinka suuri osa kävijöistä poistuu sivustolta heti.
Kerättyjen tietojen perusteella voidaan tehdä muutoksia kävijäkokemuksen parantamiseksi ja paremman palvelun tarjoamiseksi.
Samoin kannattaa tutkia, minkälaista sisältöä verkkosivustolla katsotaan eniten. On myös tärkeää ymmärtää, mistä liikenne tulee tai mitkä linkit tuovat kävijöitä verkkosivustolle. Näin saadaan käsitys siitä, tekeekö esimerkiksi tällä hetkellä aktiivinen sosiaalisen median kampanja tehtävänsä tehokkaasti vai ei.
Millä mitata?
Voit tutkia verkkosivustosi tilastoja ja tietoja itse, mutta on kätevämpää käyttää määrätarkoitukseen suunniteltuja ohjelmia, jotka keräävät kaikki tiedot yhteen paikkaan.
Koska Googlen rooli on hakutulosten ja näkyvyyden kannalta Internetissä ratkaiseva, on helpointa käyttää Googlen tätä tarkoitusta varten luomaa työkalua. Google Analyticsin avulla voit seurata ja saada yleiskuvan kaikista edellä mainituista verkkosivuston mittareista.
Niille, jotka haluavat kokeilla jotain muuta, on useita vaihtoehtoja, kuten Mixpanel, Kissmetrics tai Hubspot.
Olipa verkkosivusto sitten verkkokauppa tai pelkkä yritys, verkkotilastojen kerääminen auttaa yritystä kasvamaan ja yksityiskohtaisten tietojen ansiosta myös tekemään korjauksia ja parannuksia verkkosivustoon, mikä lisää mahdollisten kävijöiden määrää.