Nämä työkalut auttavat sinua parhaiten analysoimaan kilpailijoitasi
Kun harjoitat liiketoimintaa verkossa, sinun on pidettävä yrityksesi kuvassa, jotta se erottuu muiden joukosta. Sivuston tai verkkokaupan näkyvyyden jatkuvan parantamisen lisäksi kannattaa pitää silmällä kilpailijoita. Sitä varten on hyödyllisiä työkaluja, jotka helpottavat prosessia ja antavat yleiskuvan siitä, mitä tapahtuu.
Miksi analysoisin kilpailijoitani?
Aina kannattaa aloittaa oman verkkoliiketoiminnan analysoinnista. Esimerkiksi on olemassa tilastollisia tunnuslukuja, jotka antavat aavistusta verkkosivuston tehokkuudesta. Samalla tavalla voit arvioida kilpailijoitasi ja käyttää sitä apuna, jotta sivustosi tai verkkokauppasi olisivat paremmassa kunnossa.
Kilpailija-analyysin avulla voit arvioida tuotteesi tai palvelusi ainutlaatuisuutta ja arvoa. Muiden toimijoiden esimerkkien avulla voi myös arvioida, mitä niksejä kannattaa käyttää pysyäkseen kilpailijoiden edellä.
Similarweb
Tämä työkalu kokoaa yhteen verkkosivustosi eri tunnusluvut ja mittarit sekä vertaa niitä muihin samankaltaisiin sivustoihin. Saat yleiskuvan käyntien määrästä, käytetyistä laitteista, verkkoliikenteen jakautumisesta ja monista muista erityisistä mittareista. Työkalu on helppokäyttöinen, kaikki tiedot näkyvät selkeästi ja havainnollisesti, ja kerrallaan voi tehdä vertailuja enintään neljään kilpailijaan. Lisäksi se näyttää suosituimmat avainsanat, jotka saavat muut erottumaan edukseen.
BuzzSumo
BuzzSumon avulla voit seurata kilpailijoidesi tuottamaa sisältöä ja ilmoittaa, milloin se on saavuttanut suosiota. Näin saa hyvän yleiskuvan markkinasuuntauksista ja aiheista, jotka puhuttelevat parhaillaan kävijöitä ja mahdollisia asiakkaita. Lisäksi BuzzSumon kautta voi saada hyvän yleiskuvan oman sivuston tunnusluvuista ja vertailla niitä muihin. Erikseen voi nähdä tietoja suosituista hakusanoista sekä kilpailijoiden käyttäytymisestä sosiaalisen median alustoilla.
Ahrefs
Kyse on SEO-työkalusta, jolla voidaan optimoida paremmin verkkosivuston orgaanista liikennettä. Tämä puolestaan auttaa saavuttamaan enemmän kävijöitä ja mahdollisesti lisäämään tuottoa. Ahrefs seuraa verkkosivuston sisällön avainsanoja ja asettaa ne paremmuusjärjestykseen hyödyllisyyden mukaan. Silläkin voi saada käsityksen kilpailijoiden samanlaisesta sisällöstä.
Kompyte
Tämä ohjelma luo katsauksen kilpailijoiden tekemisistä. Tekoälyn avulla kerätään kaikenlaista tietoa ja näytetään se yleiskatsauksellisesti samassa paikassa. Voit nähdä, milloin verkkosivustolle on tehty päivityksiä ja sisällön muutoksia, näytetään sivustoa koskevia arvosteluja, sivuilla julkaistuja mainoksia ja kaikenlaisia muita tilastoja.
Owletter
Paras tapa analysoida kilpailijoiden uutiskirjeitä ja kerätä niistä tietoa on käyttää ohjelmaa nimeltä Owletter. Sen sijaan, että tilaisit jokaisen uutiskirjeen erikseen ja tukkisit postilaatikkosi, tämä apulainen kokoaa ne samaan paikkaan ja antaa paremman yleiskuvan niiden strategioista. Se on helppokäyttöinen ja helposti seurattavissa, ja sen avulla voi seurata samanaikaisesti useiden kilpailijoiden toimintaa. Voit myös nähdä, kuinka usein ja montako kertaa päivässä uutiskirjeitä lähetetään.