Slush 2024 – Enkelit ja tekoäly
Slush 2024 tapahtumassa Helsingin messukeskukseen kokoontuivat loistavilla ideoillaan startupperit ja sijoittajat, jotka etsivät juuri heille sopivia projektejä menestykseen. Vaikka messukeskuksessa oli paljon melua, todellisuudessa tapahtuman viikolla pidettiin eri puolilla Helsinkiä tapahtumia, joissa mainitut tahot pääsivät lobbaamaan. Yhteensä oli paikanpäällä yli 5 500 startuppia ja 3 500 sijoittajaa, sekä 1 600 vapaaehtoista, jotka auttoivat tapahtuman järjestämisessä.
Slushin tarina alkoi jo vuonna 2008, ja mielenkiintoisena tosiasiana on, että yksi sen perustajista on Angry Birds:in Peter Vesterbacka. Ensimmäiset kolme vuotta tapahtuma oli suunnattu suomalaisille yrittäjille ja sijoittajille. Tapahtuman suosio ja halu viedä suomalaisia ideoita maailmalle johti siihen, että seuraavina vuosina siihen osallistui jo ihmisiä eri puolilta maailmaa. Vuoteen 2015 asti tapahtuma pidettiin Helsingin Kaapelitehdan tiloissa, mutta nämä tilat jäivät yleisölle pieniksi, ja sitten Slush siirrettiin jo suureen Helsingin Messukeskukseen.
Startup ei yleensä käynnisty onnistuneesti itsestään
Startupit ovat uusia, usein innovaatiokeskeisiä yrityksiä, jotka tarvitsevat pääomaa ja tukea aloittaakseen kasvunsa. Koska perinteinen rahoitus, kuten pankkilainat, on heille vaikeasti saatavilla, he kääntyvät usein sijoittajien puoleen, minkä vuoksi startupit ja investorit muodostavat tärkeän yhteistyöverkoston yritysmaailmassa.
Startupin ja sijoittajan suhde perustuu keskinäiseen luottamukseen ja yhteiseen visioon. Jos startupin idea ja tiimi ovat vahvat, sijoittajien panos voi olla ratkaiseva yrityksen menestyksen kannalta, mikä edistää sekä innovaatiota että yrityksen kasvua. Taloudellisen panoksen lisäksi esimerkiksi enkelisijoittajat auttavat projektejä myös arvokkailla kontakteilla, tiedoilla ja johtamiskokemuksella. Sillä usein ideoiden tekijöillä on hyvä idea, mutta heiltä puuttuu tietämys idean onnistuneesta toteuttamisesta.
Lyhyesti sanottuna tämä suhde on win-win: startup saa tarvitsemansa rahoituksen ja mentoroinnin, kun taas enkelisijoittaja voi osallistua yrityksen mahdolliseen menestykseen ja tuloihin. Monet nykypäivän tunnetuista yrityksistä, kuten Skype, Tesla, Facebook, PayPal ja ”uudemmat” Slack, Zoom ja OpenAI, syntyivät just enkelisijoittajien tuen ansiosta. Zone on auttanut 25 vuoden toimintansa aikana palveluillaan menestyviä startuppeja, kuten Bolt, Scoro, Voog, Fleetguru, Rebelroam, Outfunnel, Saunum, Erply jne.
Emme tule toimeen ilman tekoälyä
Tekoäly on jo niin kietoutunut elämäämme, ja startup-maailmassa valtaosa jo käyttää sitä, olipa kyseessä sitten energiaa säästävä akku (”powerwall”) kotikäyttöön tai kieltenoppimissovellus, joka auttaa oppimaan uuden kielen helposti. Näin Slush 2024 -ohjelman rohkea puolisko keskusteli kaikista keinoturkiksen käytön mahdollisuuksista, onnistumisista ja huonoista puolista.
Eroaminen kilpailijoista on jatkuva haaste tekoälymaailmassa, missä AI:n käyttö uhkaa vähentää innovaatioita. Ja sieltä hyvä kysymys – kuinka yritys voi luoda kilpailuetua ja tarjota tuotteita, joilla on todellista arvoa säilyttäen samalla ainutlaatuisuutensa maailmassa jossa kopiointi tapahtuu 24/7.
Vanhan maailman edustajat keskustelivat aiheista, joissa Eurooppa kohtaa haasteita pysyäkseen maailman johtavien tekoälyn kehityksen tahdissa ja mitä tarvitaan tehdä, luoda Euroopasta seuraavan sukupolven teknologinen johtaja maailmassa.
Lisäksi tapahtumassa esiteltiin erilaisia tekoälyyn perustuvia ohjelmistoratkaisuja asiakaspalveluun ja yrityksen sisäiseen prosessien kehittämiseen sekä miten luodaan uusia sovelluksia, jotka tuovat tekoälyä arkeen.
Käytämme Zonessa myös tekoälyn apua asiakkaidemme elämää helpottamiseen, ja tämä koskee erityisesti startup-yrityksiä, jotka haluavat nopeasti kotisivun luodulle tuotteelle/palvelulle. Tässä tulee apuun Zone+ WordPress Assistant, jossa tekoäly auttaa heitä luomaan kunnioitettavan nettisivun muutamassa minuutissa.
Huijarit työskentelevät ahkerasti myös startup-maailmassa
Aivan kuten me Zonessa joudumme luomaan erilaisia tietoturvaratkaisuja huijareita vastaan, Slushilla oli myös esityksiä, joissa sanottiin, että huijarit kehittyvät nopeasti käyttämällä uusia taktiikoita ja teknologioita (ml AI) hyödyntääkseen rajoja ylittäviä ja toimialan heikkouksia. Kun petokset kehittyvät entisestään, kyse ei ole vain tappioiden estämisestä, vaan ymmärtämisestä, kuka todella hyötyy näistä rikoksista, kuka on vastuussa petosten estämisestä ja kuinka yritykset voivat menestyä tässä kaaoksessa. Niinpä Slush 2024 lavalla oli monta keskustelua rajoja ylittävän vaatimustenmukaisuuden haasteista, uusien APP (Authorised Push Pay) -petossäännösten vaikutuksesta start-up-yrityksiin ja suuren teknologian kriittisestä roolista petoksia vastaan suojautuessa.
Yhdessä paremman maailman puolesta
Maailma on romahduksen partaalla jo vuosikymmeniä liikakulutuksen, jätteen ja saastumisen ”ansiosta”. Slushin visio on ollut pitkään, että yrittäjyys on tehokkain tapa muuttaa maailmaa suuressa mittakaavassa. Siten erilaisia luontoa ja energiaa säästäviä ratkaisuja edustivat monet yritykset ja myös Helsingissä sijaitsevat yliopistot. Jälkimmäisestä kannattaa mainita, että sekä Helsingin yliopistolla että Aalto-yliopistolla on yllättävän suuret ja elinvoimaiset startup-inkubaatorit. Ja messuilla pääsi näkemään heidän opiskelijoidensa uusimmat keksinnöt, jotka tekevät planeettastamme paremman paikan elää. Lisäksi Aallon opettajat ja opiskelijat ovat olleet aktiivisesti mukana Slushin järjestämisessä jo vuosia.
Paikallisten startup-yritysten lisäksi tilaisuudessa oli edustettuna myös monia ”vihreitä'” startuppeja Yhdysvalloista, Italiasta, Hollannista, Saksasta jne., eli yrityksiä lähes kaikilta mantereilta.
Itse Slush 2024 tapahtuma oli myös mahdollisimman ekologinen, alkaen uudelleenkäytettävistä ruoka- ja juomavälineistä, uudelleenkäytettävistä osastokoristeluista ja päättyen siihen, että koko tapahtumamenu oli vegaaninen. Lisäksi kaikilla osallistujilla oli mahdollisuus tukea Slushin CO2-jalanjäljen pienentämistä antamalla taloudellista tukea metsänistutukseen ja ostaa ekologisesti valmistettuja Slushi-mainosvaatteita.
Olemme Zonessa panostaneet paljon myös ekologisen jalanjäljen pienentämiseen ja äskettäin saimme myös Green Web Foundation -merkin. Se tarkoittaa, että kaikki hosting-asiakkaamme voivat laittaa mainitun merkin logon verkkosivuillaan ja esitellä omaa ”vihreys” maailmalle. Mikä on myös hyvä argumentti startupeille, joiden kanssa keskustelimme tapahtumassa.
Vuosikymmeniä eri messuilla eri puolilla maailmaa osallistuneena ja itsekin niitä järjestäneenä suosittelen Slushiin menemistä ensi vuonna erityisesti niille startupeille tai ihmisille, jotka haluavat testata ideoitaan suuremmalla yleisöllä, saada palautetta ja tarvittaessa jopa etsi sijoittaja, saada inspiraatiota tai vain niin ”tuulettamaan” suuren maailman startup-skeneä.